Leta i den här bloggen

måndag 7 mars 2011

Väntan

Idag väntar vi. Väntar och väntar på att läkarna skall tänka. Detta med att vänta på läkare ter sig helt annorlunda när man är på andra sidan. Nu tycker jag att deras uppdykande på rummet mer skulle kunna höra hemma inom kaosteorin. När jag jobbar känns besök eller uteblivna besök hos patienter mycket rationella. Även om detta är erfarenheter jag gärna klarar mig utan så inser jag också hur lite av patienten som vi läkare ser och hur beroende vi är av övrig personal.

Jag är mycket nöjd med vår avdelning. Vi hör nu officiellt till barn 3 som är barncancersektionen. Det är ordning och reda här. Kontroller sker invändningfritt och personalen är tillmötesgående. Framförallt känns det som att de tar vården på allvar. De jobbar också med liv och död. De flesta som vårdas här är barn med potentiellt dödliga sjukdomar.

Jag kan inte låta bli att dra paralleller med Edvins vård på BUP. Även han led av ett livshotande tillstånd med mycket dålig prognos. Där fick vi höra om få vårdplatser, dålig tillgång till terapeuter, sommarstängning, jouläkare som inte hade tid att komma etc. Som natt och dag...

Astrid har haft en bra natt och dag. Efter att blodvärdet sjunkit ytterligare och hon tett sig trött och slut fick hon en slurk blod vilket fascinerade bröderna. De kom att tänka på vampyrskolan som de sett på Bolibompa. Herman var orolig för att måsta dela med sig av sitt blod. Hur som helst så mår hon lite bättre idag.


- Posted using BlogPress from my iPhone

1 kommentar:

  1. Sitter på ett hotellrum i Melbourne och läser om er. Mina varmaste tankar till er under denna tid! Många, många kramar från Marie (Johannes mamma)

    SvaraRadera