Leta i den här bloggen

tisdag 29 mars 2011

En njure mindre

Nu är Astrid opererad. De tog helt bort den högra njuren. Tumören satt i njurhilus, dvs mitt i njuren så det gick inte att försöka dela den. Detta är i alla fall jag lika glad för. Operationen var okomplicerad. Lite kuriosa är att hon hade två njurartärer till höger njure.

Tyvärr så klantade narkospersonalen till det när de skulle ge henne blod. En stor del gick subcutant, dvs in i låret, istället för i kärlet. Hon är nu svullen och ordentligt blå på större delen av låret. Detta gör nog minst lika ont som själva operationssåret. Där har hon dessutom en kateter som sprutar in lokalbedövning.

Tjejen själv är trött. Hon har sovit nästan hela eftermiddagen. Hon tittar upp och klagar lite när kontroller görs. Annars vill hon mest sova. Detta är bra för då fungerar nog smärtlindringen bra.

Ett trevligt inslag i en annars ganska jobbig dag var ett överraskningsbesök av Ludmilla. Jag har endast haft kontakt med henne via mail förut. Hon förlorade sin dotter i suicid för snart tre år sedan. Jag har efter att Edvin dog följt hennes blogg som finns på http://ludmilla.se

En mycket sorgligt inslag denna dag var att Linda som jag också följt via hennes blogg (http://lindaskriver.blogspot.com/) gick bort nu i eftermiddag. Hon var småbarnmamma och hade under 16 månader kämpat mot bröstcancer. Jag skickar en varm kram och många tankar till hennes nära och kära.

Nu väntar en natt med vaka och många kontroller men från denna dag hoppar jag att allt nu skall bli bättre och att vi snart skall vara hemma igen. Den långa väntan på diagnos fortsätter dock ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar