Leta i den här bloggen

fredag 18 mars 2011

Böcker

Nu när jag har en liten stund över skall jag ge några boktips. Jag hinner nästa bara läsa böcker med öronen. Detta har passat bra under lång timmar av väntan med en bebis på sjukhus. Eftersom tankarna flyger och far väldigt mycket just nu så har jag hållit mig till väldigt lättlyssnade böcker. Det vill säga sådana böcker som håller för att man inte måste höra vartenda ord för att hänga med i handlingen. För att överhuvudtaget så ut med det ibland lite banala språket som hör till så brukar jag lyssna på engelska. Det känns bättre att höra "oh my God" och "fuck" i vartannat stycke på engelska än att höra de svenska motsvarigheterna hela tiden.

En bok som faktiskt överraskade mig positivt var "One day" av David Nichols. Den var lite segstartad men sen var jag fast. Framförallt den andra delen av boken och slutet gillade jag. Om jag får komma med lite negativ kritik också så måste det vara att huvudpersonerna kanske var lite väl stereotypa ibland. Det hade varit en kul knorr att blanda in lite mer överraskningar i deras personligheter. Men den var helt klart hörbar.

Sen betade jag av "Juliet, Naked". Nick Hornby är alltid Nick Hornby. Det här var inte en av hans bästa böcker men bjöd på flera timmars trevlig lyssning. Det som var kul var att det var olika personer som läste de olika karaktärerna. Jag tycker att antingen skall samma person läsa alla karaktärer på ett neutralt sätt eller så skall olika personer läsa. Det blir ganska fånigt när samma person föreställer rösterna. Då känns det som när man själv har högläsning för barnen.

En katt bland hermelinerna, i alla fall med avseende på språket, var "Bara vanligt vatten" av Kajsa Ingemarsson. Genren är väl ganska densamma som de övriga böckerna men en svensk bok skall lyssnas på svenska. Stycket ovan skulle kunna gälla också för denna bok. Den var ok men inte en av hennes bästa. Den var dock bättre än Lyckans Hjul som jag också lyssnade på för några år sedan. Den var rent ut sagt lite fånig. Kajsa Ingemarsson läser själv boken och för det måste jag ge en eloge. Hon gör det riktigt bra.

Så var det dags för en riktigt söt historia. Perfekt när man behöver ha nåt att skingra tankarna med när ens barn genomgår en tumörutredning. "Can you keep a secret" av Sophie Kinsella. Just det, det är hon som har skrivit böckerna om en shopaholic och då vet ni ungefär vad denna bok handlar om. De där raderna ovan om "oh my God" och "fuck" i vartannat stycke syftar på denna bok. Vacker flicka blir kär i rik kille som äger företaget där hon är anställd...

Få se, vad mer har jag lyssnat på? Just det ja, "The Year of the Flood" av underbara Margret Atwood. Hon bryter kanske av lite mot de övriga böckerna. För flera år sedan läste jag med stor uppskattning "Oryx and Crake" av samma författare. Det är ett framtidsdrama där man tagit fram en ny sorts bättre människa. Samtidigt går nåt fel och en pest drar fram och dödar alla vanliga människor. Jag blev därför jätteglad när jag såg att hon skrivit en fortsättning på denna bok. Jag blev inte besviken. Den har bra språk, handling, driv och många bottnar. Som tur var lyssnade jag på den före Astrid blev sjuk för min tankekapacitet hade inte räckt till för denna just nu.

Sen måste jag få avsluta med en bok som jag läser i pappersform, "Hemmafru 2.0" Den ger många tanker kring könsroller och stor igenkänningsfaktor, i alla fall för mig. Kapitlen har namn som "Kvinnor på gränsen till hemmafru", "Den som har bakat flest cupcakes när hon dör vinner", "300 kvadrat självbedrägeri (om Hemnet-knarkning)" och "Rent hus, rent helvete". Jag behöver inte kommentera mer, de får stå för sig själva.

Nu skall jag iväg och träffa Örjan. Han är min KBT-terapeut som ingenting vet om Atrid än. Nåväl, vi lär väl inte sitta utan samtalsämne idag heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar