Leta i den här bloggen

lördag 26 mars 2011

Kiss och dropp

Temat för gårdagen var kiss och blod. För att kunna säkerställa en god diures så ordinerade läkaren vätskelista. Problemet är bara att Astrid får nästan all vätska via amningen. Förslaget var att hon då skulle vägas före och efter amning. Jag brukar ställa upp på det mesta men eftersom hon småsnuttar, ibland flera gånger i timmen, kändes det alternativet ganska jobbigt. Vi enades om daglig vikt och jag skulle säga till om det kom extra mycket koagler och hon inte kissade så mycket. Då skulle de sätta dropp. Detta resulterade i att sköterskorna frågade ungefär en gång i timmen om hon kissade. Jag härdade ut under hela gårdagen för jag tyckte verkligen att hon kissade som vanligt. Det var i och för sig värdigt blodigt men det kom ju ut.

Sen under natten hinner man fundera ännu mer och tankarna är inte riktigt lika rationella som på dagen. Så när nattsköterskan kom på morgonkvisten för att ta prover så ställde han den obligatoriska frågan "hur har hon kissat?". Svaret från mig blev en djup suck och "jag vet inte". Smack så satt droppet på plats. Jag hann dock inte mer än bängla mig ut i korridoren med vagn och droppställning innan dagsköterskan var på mig med samma fråga. Denna gång resulterade samtalet i att droppet skulle bort eftersom "det inte behövs om hon äter och dricker". Ja det är lite förvirrande att vara förälder på sjukhus.

Men nu sussar hon gott och får fortfarande lite sockerlösning. Kisset ser faktiskt klarare ut nu. Astrid själv är lite blekare och tröttare idag, vi får se hur blodvärdet ligger.

Igår skulle superduperexpertpatologen från Stockholm komma för att dubbelgranska Astrids biopsi. Det är spännande så jag hoppas att den som rondar idag vet någonting. Operationen är planerad till tisdag. Urologen var igår förbi och pratade med oss. Om hon är lika duktig som trevlig så skall det nog gå bra.

Idag kommer mina föräldrar och hälsar på. Solen skiner så kanske vi kommer oss ut på en promenad. Avdelningen är lite ödslig så här på helgen. De som kan får permis.



- Posted using BlogPress from my iPhone


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar