Leta i den här bloggen

fredag 27 maj 2011

Kommer ni ihåg?


Kommer ni ihåg Ayla och Jondalar? När jag var i yngre tonåren så fascinerades jag över böckerna "Grottbjörnens folk, "Hästarnas dal och "Mamutjägarna". De handlar om en Cromagnonflicka som för 30 000 år sedan kommer bort från sin familj och som växer upp med en neandertalklan. Jag var säkert inte ensam om att fascineras av de, sett ur dagens perspektiv, mycket snälla men mycket ingående skildringarna av Ayla och Jondalars sexliv. Men som 14-åring för 25 år sedan var det en helt annan sak.

För ett tag sedan såg jag att Jean Auel har fortsatt och skriva ytterligare tre böcker och att den sista nyss givits ut på svenska. Så när jag behövde en ny ny bok att lyssna på så kunde jag inte motstå frestelsen att se hur det hade gått för Ayla. Den fjärde boken heter Stäppvandringen, eller Plains of passage, och den var suuuuuuupertråååkig. Oj så besviken jag blev. Jag härdade dock ut och lyssnade klart den för några dagar sedan. För det första så var större delen av boken skriven som en guidad tur på "avdelningen för växt- och djurlivet på stäppen under istiden" på Naturhistoriska riksmuseet. För det andra verkar det som om Ayla och hennes vänner inte allt särskilt trovärdigt personligen uppfunnit både konsten att göra upp eld, göra tvål och keramik och en massa andra färdigheter. För det tredje gillade jag inte längre Ayla och Jondalar. Ayla var en vän mespropp och Jondalar var en självgod stel bifigur.

Nej, detta är en fortsättning som jag skulle ha låtit bli. Jag skulle ha fortsatt att tänka tillbaka på böckerna om Ayla som jag minns henne från när jag var 14. Jag skulle ha fortsatt att komma ihåg böckerna om henne som den kittlande läsupplevelsen som den var då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar