Leta i den här bloggen

onsdag 18 maj 2011

fixa, fixa, fixa

Dagens tema har varit att fixa en massa saker.

- Plantera om tomat- och gurkplantorna som jag fick i söndags. Jag kom på att vi faktiskt har små miniväxthus någonstans på vinden som de kan få bo i. Till helgen får Johan klättra upp och titta efter (lägg märke till arbetsfördelningen, att klättra upp på kallvinden ovanför balkongen är absolut ett Johanjobb.

- Städa tvättstugan. Den började anta sanitär olägenhet (detta är ett Lottajobb. Johan brukar inte märka att detta är ett jobb som skall göras). När vi ändå är inne på temat städning så måste jag berätta om gårdagens fynd i skafferiet. Jag har som tur är inget foto. Jag förmådde nämligen inte ens att fota äckligheterna. Det fanns längst upp en plastlåda där jag brukade förvara extra salt, ättika och sånt där man inte använder så ofta. När jag i blindo, eftersom jag är för kort för att se ända upp till översta hyllan ens om jag står på en pall, tog ner förpackningen med salt hängde det döda larver i strängar på den. Jag skyndade mig att slänga den och smällde igen skafferidörren. Att hantera larver är nämligen också ett typiskt Johanjobb. När larverna var borta så var det dags för Lottajobbet, storstädning av skafferiet.

- Sortera in rena kläder som legat i en massa tvättkorgar som nu familjen snubblat över alltför många dagar och sen packa barnens kläder inför stugvistelsen i helgen.

- Promenad till Plantagen för att köpa blommor till graven. Jag hade bestämt mig för lavendel och tusenskönor. Det är egentligen för tidigt att plantera detta. Graven var inte ens iordninggjord av vaktmästarna inför sommarplanteringen. Det kändes dock så hemskt att det börjat spira och grönska överallt medan graven bara är en tråkig brun jordplätt. Så jag fick tag på lavendel på Plantagen och sen fick Johan köpa tusenskönor på väg hem från sin shoppingrunda på K-rauta.




Idag har vi förresten fått användning av två av Edvins saker. En kompis till Anton ringde och ville spela kula. Jag hittade igen en hel back med sten- och glaskulor som Edvin haft. Sen hittade Herman en bok med Dr Mugg som Edvin fått av mig för länge sedan. Han tyckte den var otroligt fånig men var nog för gammal för den. Den är nämligen perfekt "Herman 5-års kiss- och bajshumor" Den behöver dock viss censurering än så länge. Det är bra att Edvins saker kommer till användning. Han känns mer närvarande då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar