Leta i den här bloggen

onsdag 15 juni 2011

Skolavslutningstid

Skolavslutningstid! Idag är det skolavslutning i de kommunala skolorna. Minvervaskolan har sin avslutning i morgon. Då skall vi dit och fira med Anton. Tänk, jag förstod nog aldrig att man som förälder fick komma på avslutningen när Edvin gick på Minverva. Eller ville han inte att jag skulle komma? Jag kommer inte riktigt ihåg. Det tycker jag är jobbigt, när jag inte kommer ihåg hur det var. Om han levt hade jag tyckt att det "bara är som det är". Man kommer inte ihåg allt från barnens barndom. Mycket som man tycker är så självklart att man skall komma ihåg bleknar bort efter ett tag. Livet består av så många dagar och många av dem är vardagar som bara byter av varandra.

Skolavslutningarna på lågstadiet kommer jag dock mycket väl ihåg. Edvin gick då på Berghemsskolan och de höll alltid till på Gammlia. De stod på trappen och till ett av gammhusen och sjöng "Den blomstertid". Sen var det picknick. Jag kommer också väl ihåg processen när han skulle få börja gå hem från skolan själv. Vi bestämde en tid och sen ringde jag från jobbet för att kolla att han kommit hem. Jag kommer också ihåg att jag var mycket mer försiktig med att låta honom leka ute på gården själv jämfört med Anton och Herman. Fast vi bodde inte lika skyddat som vi gör nu och sen så var han första barnet. Jag tror man är mer försiktig då.

Så dessa dagar är fyllda med glädje över barnens sommarlov men också vemod och sorg över den skolavslutning som saknas.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag heter Marina Nilsson och frilansjournalist för tidnignen Mama, och jag vill gärna komma i kontakt med dig. Mejla mig jättegärna på marina@narubatext.se, så berättar jag vad jag är ute efter.

    Vänliga!
    /Marina

    SvaraRadera