Leta i den här bloggen

måndag 6 juni 2011

Fest och lite funderingar

"Man skall passa på att fira och göra festligt när det går"

Detta är ett citat från min svärmor och jag är benägen att hålla med. I helgen har vi nämligen varit på barndop. Det var Astrids lillkusin Eskil som döptes. Det blev en jättefin dophögtid med fint sommarväder och nöjd bebis. Förut kunde jag tycka att det här med familjehögtider kunde vara lite besvärligt. Det var stress, finkläder, trötta och sockerstinna barn etc. Men nu tycker jag verkligen att det är stunder som man skall ta tillvara på. Man skall passa på att klä sig fint, äta gott, barnen skall få stoja och springa runt. Det skall få bli en bubbla i vardagen när vänner och familj träffas och alla försöker görna något trevligt av stunden. Vi behöver också högtidsstunder och ceremonier att samlas kring. Förutom den kristna innebörden av dopet så finns det en trygghet i den kontinuitet som återkommande ritualer innebär. De markerar viktiga händelser i livet.

Jag gillar förresten att tvätta. Inte att handtvätta utan själva vardagsproceduren, sortera tvätt, stoppa i maskinen, hända, sortera i högar, bära upp, sortera in i garderoben. Om jag får välja så väljer jag inte tvätten före mer lustfyllda aktiviteter som att läsa och sticka. Jag väljer dock helt klart att tvätta framför att städa och diska. Till stor del beror det nog på att jag får vara ifred och tänka när jag håller på med tvätten. I tvättstugan kommer barnen på besök när de vill någonting men jag kan tänka klart fler tankar där jämfört med i köket.

För någon dag sedan funderade jag på vad vi i denna familj tycker är viktigt att lära våra barn. Vi ägnar mycket tid till att lära dem färdigheter som att simma, fiska, spela fotboll, läsa, cykla, kunna klockan och spela fiol. Vi pratar med dem om konkreta saker som bakterier, världshav, planeter och bilmotorer. Vi är så fixerade vid att göra och att kunna saker så vi glömmer bort att lära barnen om livet.

Vi pratar sällan om livet som sådant. Varför lever vi? Varifrån kommer vi? Varför ser världen ut som den gör? Hur skulle vi vilja att världen ser ut? Vad tycker vi är viktigt i livet? Vi pratar för lite om känslor och försöker hjälpa dem förstå varför det känns på olika sätt och hur vi påverkar varandra. Jag tror att det här är saker som behöver mycket tid, tid som inte är fylld av att hela tiden göra saker.

1 kommentar:

  1. Det här är så klokt skrivet. Det behövde läsa det en dag som idag. Sådana här långhelger ger lite tid för eftertanke. Tack!

    SvaraRadera